Angol Nyelvvizsgák: Nagy Róbert angoltanár Útja és Tapasztalatai
Szeptemberben érkeztem az iskolába. A 8. osztályos angol csoportok közül azonnal megkaptam hármat. Miután felmértem a gyerekek tudását, úgy döntöttem, hogy nem a könyvből fogunk haladni. A tankönyvből nagyon sok új dolgot lehet megtanulni, azonban más típusú feladatokkal gyakoroltatja az új szavakat vagy nyelvtant, mint amire szükség lesz majd a nyelvvizsgán. A felkészülés legnagyobb részét azt tette ki, hogy elhitessem a gyerekekkel, hogy képesek lesznek megcsinálni a nyelvvizsgát. Ehhez elengedhetetlen volt, hogy elkezdjem őket beszéltetni és önálló gondolkodásra tanítsam meg őket angol nyelven. A szóbeli tévesztést mindig kijavítottam.
A legnagyobb kihívást az jelentette számukra, hogy megtalálják a témák közötti átjárhatóságot
A legnagyobb kihívást az jelentette számukra, hogy megtalálják a témák közötti átjárhatóságot, illetve, hogy olyan gondolatokat is belecsempésszenek a mondandójukba, amik magától értetődőek. Volt, akinek ez könnyebben, volt, akinek nehezebben ment. A legfontosabb nekem végig az volt, hogy lássam, hogy szeretnék csinálni és törekszenek arra, hogy a jóból még jobb legyen. Az első két hónapban különböző témákat feldolgozó videókról kellett mindenkinek beszélni egyesével, majd pedig az őszi szünet után elkezdtünk típusfeladatokat gyakorolni. Meggyőződésem, hogy az olvasási- és hallgatási feladatokat mindenki meg tudja otthon csinálni maga. Ahhoz nem kell az én segítségem, hogy valaki elolvasson vagy meghallgasson egy szöveget és megcsinálja a hozzá kapcsolódó feladatokat. Az én feladatom az, hogy ha az önálló javítás és ellenőrzés után valakinek van még kérdése, arra válaszoljak.
A fogalmazásokat egyesével egymás előtt javítottuk, mert annak sem látom sok értelmét, hogy otthon kijavítom és a gyerek a piros szín mennyiségéből csak azt szűri le, hogy jól sikerült, vagy nem lett éppen a legjobb. Mindenkinek volt néhány típus hibája, amire végig oda kellett figyeljen. Ami a szóbeli felkészülést illeti, a lehetséges témakörökből mindenkinek kellett készíteni egy 3-3 perces videót, amit egyesével meghallgattam és értékeltem. Az ECL nyelvvizsga szóbeli része párban történik. Miután mindenki talált magának szóbeli vizsgapartnert, megfelelő tanári irányítással folyamatosan szélesítettük az adott témához kapcsolódó ötleteket. Az ötletgazdagságon kívül az is feladat volt, hogy összeszokjanak a párok. A halkszavúkat bátorítani, a dominánsabb diákokat kicsit csitítani kellett.
A cél az volt, hogy mély, önálló gondolatokkal rendelkező, mégis a másik tudására is támaszkodható harmonikusan működő vizsgapárokat hozzak létre. A témalista minden nyelvvizsgán nagyjából ugyanaz. Néhány témát részletesen is át kellett beszéljünk, mert annyira kívül esik a diákok érdeklődési körén. Az írásbeli és szóbeli a legtöbb diáknál egy napon volt, ami eléggé fárasztó volt a hosszú koncentráció miatt. Mindenki elégedetten jött ki a vizsgák után, mindenki kihozta magából az aktuális maximumot. Az eredmények is magukért beszélnek. Múlt csütörtökön derült ki, hogy 22 diák tett komplex középfokú nyelvvizsgát és egy diáknak csak az írásbeli része lett meg. Több tanuló mentességet kapott az angol felvételi vizsga alól néhány iskolában, amennyiben van nyelvvizsgája, szóval az időzítés szinte tökéletes volt. Gratulálok mindenkinek!
Nagy Róbert
CímkeAngol Nyelvvizsgák